|
|
|
|
|
"Przygody
dwutlenku węgla"
Celem programu było przekazanie dzieciom - w łatwiejszy
i bardziej zrozumiały sposób -trudnych pojęć oraz zależności
zachodzących w środowisku naturalnym, na przykładzie obiegu
dwutlenku węgla w przyrodzie. Zakładano przeprowadzenie 16-tu
prezentacji i zamierzony cel osiągnięto.
Adresatami tego programu były dzieci młodsze tzn. w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dzieci w tym wieku przejawiają
naturalną wrażliwość i ciekawość otaczającego środowiska,
będącą początkiem rozwoju zainteresowań poznawczych, a właściwie
wyjaśnione procesy i zależności przyrodnicze są fundamentem,
na którym dzieci będą budowały swoje zainteresowania i więź
emocjonalną do przyrody.
Tematem programu była wędrówka z przygodami cząsteczki dwutlenku
węgla. Realizacja programu odbywała się w formie prezentacji
multimedialnej przeprowadzanej w wybranych szkołach, podczas
której narrator przebrany w bohatera (dwutlenek węgla) zapoznawał
dzieci z drogą, jaką przebywa razem z drewnem i papierem.
Prezentacja oprócz obrazów statycznych poprzeplatana była
filmikami dokumentalnymi, pokazującymi procesy obróbki
drewna od ścinania, przez obróbkę w tartaku i u stolarza.
Wzbogacona
była również wieloma animowanymi filmikami procesów
technologicznych, których dzieci nie mogłyby zobaczyć gdyż
urządzenia
uczestniczące w niektórych etapach technologicznych są obudowane
ze względów
bezpieczeństwa, a to uniemożliwia zajrzenie do środka.
Dotyczy to m.in. procesu uzyskiwania mas włóknistych
metodą mechaniczną.
kliknij aby uruchomić animację
Celem uatrakcyjnienia formy przekazu prezentacja miała
przerywniki np.: dmuchanie baloników. Każde uczestniczące
dziecko otrzymywało
balonik i wdmuchując powietrze sprawdzało ile dwutlenku
węgla się w nim zmieści.
W podobny sposób odbywało się: poszukiwanie celulozy
w chusteczkach higienicznych, liczenie słoi w plastrach
pnia
drzewa, sprawdzanie szorstkości drewna przed
i po oheblowaniu. Prezentowany materiał opatrzony był ścieżką dźwiękową.

Dzieci aktywnie uczestniczyły w prezentacji również odpowiadając
na pytania narratora
(dwutlenku węgla). Na koniec prezentacji, każde uczestniczące w
niej dziecko otrzymywało książkę pt.: Przygody dwutlenku węgla.
W prezentacji
uczestniczyło
1020 młodych widzów o 382 więcej niż zakładano. W większości
z 16 prezentacji grupy były większe niż
40 dzieci. Powodem prowadzenia prezentacji w większych grupach
niż początkowo zakładano, było duże zainteresowanie sposobem
przekazu informacji jak również
gwarancja pomocy ze strony nauczy w utrzymaniu dyscypliny
w grupie. Jednak w trakcie prezentacji okazywało się, że
pomoc ta nie była
potrzebna. Dzieci
z dużym zainteresowaniem słuchały opowieści dwutlenku
węgla i entuzjastycznie reagowały na wszystkie polecenia
i przerywniki.
Dzieci po prezentacji :
- wiedziały co to jest dwutlenek węgla;
- znały i potrafiły wymienić właściwości dwutlenku węgla;
- znały zastosowanie i znaczenie dwutlenku węgla;
- wiedziały na czym polega obieg dwutlenku węgla w przyrodzie;
- poznały proces obróbki drewna;
- poznały proces wytwarzania papieru;
- wiedziały gdzie dwutlenek węgla występuje w przyrodzie;
- potrafiły wyciągać wnioski.
Program przyczynił się do rozwinięcia poczucia odpowiedzialności
za środowisko, wyrobił szacunek do przyrody i jej piękna, uzmysłowił
dzieciom, że troska
o przyrodę jest troską o nas samych, podniósł świadomość ekologiczną
i przyczynił się do ukształtowania postaw przyjaznych środowisku,
uświadomił silny związek
z przyrodą.
Wzbudził również duże zainteresowanie wśród nauczycieli. Wielokrotnie
zwracali się z zapytaniami o autora programu i źródła finansowania
programu. Dyrektorzy
szkół, do których Stowarzyszenie zwracało się z prośbą o umożliwienie
przeprowadzenia prezentacji bez wahania wyrażali zgodę na przeprowadzanie
prezentacji, pytając
kilkakrotnie czy na pewno prezentacja przeprowadzana jest bezpłatnie.
Natomiast po prezentacji oferowano gotowość udostępnienia szkoły
na realizację innych
programów realizowanych przez Stowarzyszenie.
Program Przygody dwutlenku węgla jest jedynym bezpłatnym programem
prowadzonym w formie prezentacji multimedialnej na Opolszczyźnie.
Dyrektorzy szkół, w
których przeprowadzano program informowali, że szkoły są zarzucane
mnóstwem ofert z
materiałami edukacyjnymi. Jednak sytuacja materialna wielu z
nich nie pozwala skorzystać z oferowanych produktów wzbogacających
i
urozmaicających edukację,
przez co program oferowany przez Stowarzyszenie był bardzo atrakcyjny.
Intencją autora programu było dotarcie właśnie do tych mniejszych
i biedniejszych
szkół, co zostało osiągnięte.
Należy też nadmienić, że całość przedsięwzięcia - w opinii obserwatorów
przeprowadzona została w sposób profesjonalny i rzetelny. Świadczy
o tym
zaangażowanie uczestników
oraz chęć podjęcia dalszej współpracy przez dyrektorów szkół.
Wnioski, jakie nasuwają się podsumowując program to konieczność
kontynuacji programu. Zarząd Stowarzyszenia podjął starania o
uzyskanie dofinansowania
z Gminnego Funduszu Środowiska na kontynuację programu na terenie
miasta Opola.
|
|
|
|
|
|