|
22-23 kwietnia 2006 r.-
Kształtowanie własnego wizerunku
Człowiek od zawsze chciałby wywierać na innych dobre wrażenie. Ponieważ
z autoprezentacją spotykamy się codziennie w życiu zawodowym i nie
tylko, warto wiedzieć więcej o tym, dlaczego ludzie sterują wywieranym
wrażeniem, jak diagnozować techniki autoprezentacyjne, być przygotowanym
na manipulację ze strony innych, a także pamiętać o swoim wizerunku.
O dzieciach mówi się, że nie stosują one zabiegów autoprezentacyjnych,
czy też podobnych manipulacji. Docenić jednak należy mądrość dzieci,
które doskonale zauważają, kto ma ładniejsze ubranie, zabawki, kto
jest sympatyczniejszy, z kim lepiej się bawić, kiedy zacząć, a kiedy
przestać płakać. Jak widać, o autoprezentacji dowiadujemy się bardzo
dużo już w przedszkolu. Na kolejnym, przedostatnim już spotkaniu
uczestnicy projektu mieli okazję zmierzyć się z tym, jaki jest odbiór
ich własnego wizerunku w oczach osób trzecich. To dobry początek
do procesu zmian polegających na polepszeniu percepcji tego wizerunku.
W trakcie zajęć uczestnicy mieli możliwość poprzez narzędzia konstruktywnej
informacji zwrotnej i poprawnych zasad komunikacji, a także przy
wykorzystaniu narzędzi audio-wizualnych efektywnie wpływać na poprawę
swojego wizerunku. Koszmar pierwszego kontaktu ze swoim wizerunkiem
zarejestrowanym na taśmie wideo z zadania na zadanie zamieniał się
w coraz to większy zapał do zmiany własnego wizerunku. Jako najmocniejsze
doświadczenie tego szkolenia uczestnicy wskazywali możliwość doświadczenia
zmiany w percepcji społecznej własnych zabiegów autoprezentacyjnych.
Doświadczenie to pozwala mieć większą motywację do zmiany tych elementów
własnej autoprezentacji, które chcemy wyrugować z wachlarza naszych
zachowań. Dla niektórych uczestników doświadczenia tego szkolenia
były skrajnie wyczerpujące. Praca angażująca własną samoocenę, która
nierozerwalnie łączy się z autoprezentacją zawsze wyczerpuje psychicznie
i fizycznie organizm. Jest równocześnie wystarczająco silnym bodźcem
do zmian, tak że prowadzący nie martwią się o kontynuację działań
indywidualnych w zakresie autoprezentacji po zakończeniu szkolenia.
|
|