|
4-5
luty 2006r. - Komunikacja interpersonalna- techniki skutecznego porozumiewania
się.
W
weekend 4-5 lutego 2006 odbyło się piąte już szkolenie w ramach projektu
"Samorozwój i poszukiwanie
kompetencji zawodowych". Kursanci
uczyli się poprawnej komunikacji i technik skutecznego porozumiewania
się. W zasadzie, jeśli przyjąć, że "ćwiczenie czyni mistrza" -
większość z ludzi powinno już dawno być ekspertami w dziedzinie rozmawiania.
Problem zniekształcania komunikatów, nieporozumień, niedomówień, nadinterpretacji,
już dawno powinien przestać istnieć. Tymczasem praktyka pokazuje coś
zgoła innego. Jak to jest możliwe? Aby pojąć tę przedziwną prawidłowość
dobrze jest wyobrazić sobie na czym tak naprawdę polega komunikacja.
Otóż biorąc pod uwagę: wieloznaczność słów, którymi się posługujemy;
wpływ jaki na interpretację wypowiedzi mają mimika, gesty i ton głosu;
zaburzające całość procesu nasze nastawienia i uprzedzenia - prawdopodobieństwo,
że komunikacja między dwojgiem osób przebiegnie bez zakłóceń zbliżona
jest do szansy odnalezienia monety w mulistym dnie jeziora. Ciągłe
ćwiczenie umiejętności skutecznego porozumiewania się jest jedynym
sposobem na zapobieganie nieporozumieniom i niepotrzebnym konfliktom
oraz na satysfakcjonujący kontakt z otoczeniem. Jest również sposobem
na podniesienie swojej wartości na rynku pracy. Każda profesja, która
zakłada kontakt z drugim człowiekiem, wymaga kompetencji w zakresie
skutecznego porozumiewania się. Trudno jest natomiast znaleźć stanowisko
pracy, które takiego kontaktu jest pozbawione. Uczestnicy projektu
"Samorozwój i poszukiwanie kompetencji zawodowych" ćwiczyli poprawną
komunikację podczas dwóch, intensywnych dni szkoleniowych. Podobnie
jak w przypadku poprzednich szkoleń, również tym razem kursanci na
zakończenie poczynili postanowienia odnośnie wdrażania poznanych metod
w swoje codzienne życie. Dzięki temu możliwe jest monitorowanie rzeczywistej
przydatności kursu, co jest istotne zarówno dla organizatorów projektu,
jak i dla samych kursantów.
|
|