4-5 luty 2006r. - Komunikacja interpersonalna- techniki skutecznego porozumiewania się.

W weekend 4-5 lutego 2006 odbyło się piąte już szkolenie w ramach projektu "Samorozwój i poszukiwanie kompetencji zawodowych". Kursanci uczyli się poprawnej komunikacji i technik skutecznego porozumiewania się. W zasadzie, jeśli przyjąć, że "ćwiczenie czyni mistrza" - większość z ludzi powinno już dawno być ekspertami w dziedzinie rozmawiania. Problem zniekształcania komunikatów, nieporozumień, niedomówień, nadinterpretacji, już dawno powinien przestać istnieć. Tymczasem praktyka pokazuje coś zgoła innego. Jak to jest możliwe? Aby pojąć tę przedziwną prawidłowość dobrze jest wyobrazić sobie na czym tak naprawdę polega komunikacja. Otóż biorąc pod uwagę: wieloznaczność słów, którymi się posługujemy; wpływ jaki na interpretację wypowiedzi mają mimika, gesty i ton głosu; zaburzające całość procesu nasze nastawienia i uprzedzenia - prawdopodobieństwo, że komunikacja między dwojgiem osób przebiegnie bez zakłóceń zbliżona jest do szansy odnalezienia monety w mulistym dnie jeziora. Ciągłe ćwiczenie umiejętności skutecznego porozumiewania się jest jedynym sposobem na zapobieganie nieporozumieniom i niepotrzebnym konfliktom oraz na satysfakcjonujący kontakt z otoczeniem. Jest również sposobem na podniesienie swojej wartości na rynku pracy. Każda profesja, która zakłada kontakt z drugim człowiekiem, wymaga kompetencji w zakresie skutecznego porozumiewania się. Trudno jest natomiast znaleźć stanowisko pracy, które takiego kontaktu jest pozbawione. Uczestnicy projektu "Samorozwój i poszukiwanie kompetencji zawodowych" ćwiczyli poprawną komunikację podczas dwóch, intensywnych dni szkoleniowych. Podobnie jak w przypadku poprzednich szkoleń, również tym razem kursanci na zakończenie poczynili postanowienia odnośnie wdrażania poznanych metod w swoje codzienne życie. Dzięki temu możliwe jest monitorowanie rzeczywistej przydatności kursu, co jest istotne zarówno dla organizatorów projektu, jak i dla samych kursantów.