Pierwsze
warsztaty
8
i 9 października 2005 r. w Gospodarstwie Agroturystycznym "KALINÓWKA"
odbyły się pierwsze zajęcia w ramach projektu pt. Warsztaty doradztwa
zawodowego, psychologicznego i hipoterapii MOJE MIEJSCE W ŚWIECIE.
Zajęcia będą się odbywały w cyklu 12 spotkań weekendowych, w trakcie
których młodzież zostanie objęta doradztwem zawodowym, psychologicznym
oraz hipoterapią.
Nazwa hipoterapia wywodzi
się z języka greckiego i powstała z połączenia wyrazów: hippos
- koń i terapia- przywracanie zdrowia.
Hipoterapia to stosunkowo nowa ale już uznana forma rehabilitacji i terapii.
Swoją specyfikę zawdzięcza koniowi biorącemu udział w terapii. To właśnie obecność
konia jako współterapeuty sprawia, że jest to wyjątkowa i niepowtarzalna metoda
terapeutyczna dająca zupełnie nowe i niespotykane w innych terapiach możliwości.
Zatem hipoterapia to zarówno rehabilitacja poprzez jazdę konną jak i terapia
poprzez sam kontakt z tym wspaniałym zwierzęciem i związana z obecnością konia
sytuacja terapeutyczna. Celem terapii z koniem i terapii jazdą konną jest przywracanie
sprawności fizycznej i psychicznej w możliwym do osiągnięcia zakresie.
Według Strumińskiej (Warszawa 2003r) w hipoterapii dają się wyróżnić następujące
typy działań: fizjoterapia, psychopedagogiczna jazda konna, terapia z koniem,
jazda konna rekreacyjna i sportowa dla osób niepełnosprawnych, rajdy konne.
Należy jednak pamiętać, że podział ten nie jest sztywny a poszczególne formy
przenikają się wzajemnie.
W warsztatach głównym typem działań który wykorzystujemy z hipoterapii jest
terapia z koniem. W terapii tej efekt terapeutyczny uzyskuje się poprzez zbliżenie
uczestnika warsztatów i konia, gdyż to dzięki relacjom związanym ze zwierzęciem
człowiek poprawia swoją komunikację ze światem zewnętrznym. Sama jazda konna
jest jednym z elementów tej formy. Prowadzona jest przez pedagogów, psychologów
a przeznaczona jest dla osób niedostosowanych społecznie, autystycznych i nadpobudliwych.
Podczas pobytu w "Kalinówce" wychowankowie Domu Dziecka z Opola
i Turawy stawiali swoje pierwsze kroki w bliskim kontakcie z koniem. Pierwsze
zajęcia rozpoczęły się w siodlarni przed stajnią gdzie prowadzony był wykład
z czyszczenia i siodłania koni, a następnie uczestnikom zostały przydzielone
konie którymi od tej pory będą się opiekować i jeździć na nich. I tak, Kamil,
Krystian, Sandra dostali pod opiekę Harfę - zwaną Zośką; Adam, Krzysiu, Łukasz
- Agatę; Justyna, Sandra, Monika - Amigę; Natalii, Dominika, Ala - Herbatę;
Grześ - Bystrą. Młodzież pod nadzorem instruktorów i pomocy instruktorów
miała
możliwość samodzielnego wyczyszczenia koni co się z tym wiązało pokonania
swoich barier psychicznych takich jak: lęk, zdobywanie zaufania do swoich
nowo poznanych
zwierzaków. Po zapoznaniu uczestników z teorią podstaw jazdy konnej oraz
zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w stajni był czas na pytania do instruktorów.
Kiedy każdy zaspokoił swoją ciekawość na temat koni odbyło się wspólne wyjście
do lasu w celu zbierania chrustu na wieczorne ognisko. Po obiedzie przyszedł
czas na zajęcia z doradcą zawodowym, pedagogiem i zajęcia praktyczne z jazdy
konnej. Młodzież miała możliwość spróbowania swoich sił przy wyprowadzaniu
koni a także podczas jazdy na nich. Podczas jazdy oswajanie się z końmi odbywało
się poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych zlecanych przez instruktora.
Młodzież nabywała również podstaw poprawnego dosiadu, odpowiedniej postawy,
trzymania wodzy, zatrzymywania i ruszania końmi. Po skończonych zajęciach
widać
było ogromne emocje i dzielenie się wrażeniami z zajęć. Dzięki zebranemu
chrustowi kolacja odbyła się przy ognisku z pieczeniem kiełbasek. To jeszcze
nie był
koniec sobotnich atrakcji. Po kolacji odbyła się nocna gra terenowa gdzie
uczestnicy mogli zwiększyć swoje poczucie przynależności do grupy a także
tworzyć odpowiednią
strategię aby wygrać.
PIERWSZE SAMODZIELNE KROKI PRZY CZYSZCZENIU KONI

DOPIESZCZANIE KONI I INNYCH ZWIERZAKÓW W CZASIE WOLNYM (HACZYK POŁKNIĘTY!)
Po
okresie wprowadzenia, młodzież przystąpi do jazdy konnej, początkowo
przy pomocy osób towarzyszących prowadzących konia, później samodzielnie.
Pobyt w Gospodarstwie i organizowane zajęcia pomagają uczestnikom odzyskać
kontakt z naturalnym środowiskiem poprzez zmysł dotyku, węchu, odczuwania własnego
ruchu i doznania zmysłu równowagi.
Doradztwo
zawodowe
Często zdarza się, że to przypadek decyduje o tym co młody człowiek będzie
robił w przyszłości i kim będzie. Stąd też im wcześniej wspomagany będzie
proces orientacji i planowania kariery edukacyjnej i zawodowej młodzieży,
tym efekty
dotyczące decyzji wyboru konkretnej szkoły bądź zawodu przez młodych ludzi
będą bardziej trafne i zgodne z potencjałem każdego z uczniów. Pomoc w tym
procesie jest zadaniem doradcy zawodu, który swoje pierwsze zajęcia rozpoczął
od tematu "Samopoznanie i samoocena" by pomóc młodzieży zdefiniować
własny system wartości, zainteresowania, uzdolnienia, cechy osobowości, temperament,
cechy charakteru, swój stan zdrowia, możliwości oraz to czy wolą pracę wymagającą
ruchu, przemieszczanie się, poznawanie nowych ludzi, czy też raczej preferują
uporządkowany styl i stabilizację. Zajęcia z Doradcą zawodowym wspomagają
młodzież w samoocenie i pozwalają lepiej zaplanować karierę zawodową adekwatnie
do predyspozycji
i oczekiwań. Podczas ćwiczeń ważne było określenie przez uczestników projektu
zakresu swojej wiedzy z różnych dziedzin oraz uświadomienie sobie nad czym
należy jeszcze popracować a co jest atutem. Wybór drogi zawodowej jest tym
lepszy, im lepiej człowiek zna siebie. Szczególnie istotne w zadaniu było
określenie swoich mocnych stron, ponieważ zdecydowanie częściej młodzież
skupiała się
na swoich wadach co pokazało ćwiczenie "Moje dobre strony" (Anna Paszkowska
- Rogacz: "Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej"), a pomijała
zalety i mocne strony. Zadaniem Doradcy było uświadominie uczestnikom warsztatów,
że taka skłonność często utrudnia lub wręcz uniemożliwia właściwe zaprezentowanie
się pracodawcy. Należy to zmienić, ponieważ ludzi pogodnych, zadowolonych,
optymistycznie patrzących na życie postrzega się lepiej, niż pesymistów.